Apple er stadig kongen

Selv om der den seneste tid har været en del kritiske røster fremme om Apples forskellige forsøg på at binde brugerne tættere til sig, er der ingen tvivl om, at de fleste brugere fortsat kommer helt frivilligt til Apple – og oven i købet med glæde. Selv de argeste rivaler må erkende, at Apples produkter er vindere, lige fra den lille iPod over iPhone og til de nye lækre MacBooks.

Dyre, men utrolig lækre produkter

Fælles for alle Apples produkter er, at de befinder sig i den dyre ende af prisskalaen, sammenlignet med tilsvarende produkter fra andre producenter. Om Apple er merprisen værd, har alle dage været lidt af et ”religions-spørgsmål”, og parterne vil nok aldrig nå til enighed. De fleste kan dog formentlig være enige om, at Apples produkter rent designmæssigt er i en liga for sig. Der er formentlig heller ingen tvivl hos nogen om, at ydelsen på eksempelvis MacBook og Mac er ekstremt høj, når produkternes utrolig små dimensioner tages i betragtning.

Der hvor vandende for alvor deler sig, er når talen falder på kompatibilitet. Apple har valgt sit helt eget styresystem, som ikke åbner op for tredjeparts-leverandører, og det er både en styrke og en svaghed. Det er en styrke, fordi Apple på den måde har fuld kontrol over alle dele af softwaren, og derfor kan sikre en utrolig stabil drift. Det gælder også, når de enkelte Apple-produkter kobles sammen, både hardwaremæssigt og softwaremæssigt. For softwaren er nemlig også Apples helt eget domæne. Styrken ligger altså i et altid helt problemfrit og meget brugervenligt samspil mellem produkterne.

Systemets ”svaghed” er til gengæld, at han man først valgt ét Apple-produkt, er man tvunget til at udbygge med nye Apple-produkter. På sin vis er det er genial strategi, og produkterne fungerer optimalt – altid. Specielt i professionelle kredse tæller stabilitet langt højere end pris, og her falder valget derfor ofte på Apple-produkterne.

Power presser priserne – igen

Selv om priserne på Apple som regel styres med hård hånd, er der alligevel fra tid til anden ekstra gode priser, og det kan sikkert ikke overraske noget, at den nye Power-kæde er med i front, når priserne presses. Klik her for at se, hvor langt de kommer ned netop nu. Elektronik-kæden kører en meget aggressiv prispolitik i kampen om markedsandele, og meget tyder på, at Power er kommet for at blive.

Mange ser også frem til Black Friday i slutningen af november, hvor kæden forventes at sætte nye ”højder” for, hvor lavt priserne på forbrugerelektronik kan presses ned.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>